Helse- og oppvekstfag

Kan du tenke deg å jobbe som helsefagarbeider, apotektekniker, helsesekretær, tannhelsesekretær eller hudpleier? Eller er det mer aktuelt for deg å jobbe som aktivitør, portør eller barne- og ungdomsarbeider? Da kan helse- og oppvekstfag gi deg en rekke muligheter.

Hvorfor velge helse- og oppvekstfag?

Du lærer

• om helsefremmende arbeid
  • om fysisk og psykisk helse
  • om hvordan kroppen er oppbygd
  • om kommunikasjon og samhandling
  • om barn og unges utvikling
  • om kost, ernæring og hygiene
  • om hva service innebærer i helsefagene

Du bør være

• omsorgsfull og hensynsfull overfor mennesker
  • flink til å kommunisere
  • god til å samhandle med andre
  • serviceinnstilt

Les mer om helse- og oppvekstfag på vilbli.no

Hvorfor velge Karmsund videregående skole?

• Vi har lyse og trivelige lokaler
  • Vi har fokus på å arbeide praksisrettet og virkelighetsnært
  • Våre lærere har variert yrkesbakgrunn som vil gi deg bredere innsikt i faget
  • Vi har egnede og oppdaterte praksisrom
  • Vi samarbeider tett med praksisfeltet og elevene er mye i praksis
  • Vi har samarbeid med skole i Frankrike, og vi skal styrke det internasjonale arbeidet fremover
  • Vi samarbeider med Ungt entreprenørskap om ungdomsbedrift og entreprenørskap

Søke skoleplass

Første året - Vg1

Innen helse og oppvekst kan man utdanne seg til de fleste yrkene i løpet av fire år, men noen av yrkene tar man i løpet av tre år. Du går enten de to første årene på skole, så to år opplæring i bedrift som lærling, eller tre år på skole og ingen læretid. Du har også mulighet til å ta Vg3 eller Vg4 påbygg slik at du får studiekompetanse.

Du har 35 timer opplæring i uken både i fellesfag og programfag. Du har 12 timer i fellesfagene og 23 timer i programfagene. .

Andre året - Vg2

Du fortsetter opplæringen innen utdanningsprogrammet du valgte på Vg1. På Vg2 velger du retning, og det avgjør om det blir et treårig- eller fireårig løp. Du kan velge mellom de programområdene som finnes på ditt valgte utdanningsprogram.

Du har 35 timer opplæring i uken både i fellesfag og programfag. Du har ni timer i fellesfagene og 26 timer i programfagene.

Tredje året - Vg3

Du blir enten lærling og fortsetter opplæringen i en godkjent lærebedrift i to år, for så å ta fag- og svennebrev, eller du tar tredjeåret på skolen. Alt etter hvilken retning du har valgt.

Bli lærling

NB! I tillegg har du på Karmsund vgs også muligheten til å begynne på Vg3 helsesekretær , Vg3 apotekteknikk eller Vg3 Tannhelsesekretær

Du har også mulighet til å ta Vg3 påbygg ( etter vg2) eller Vg4 påbygg (etter at du har tatt fag- og svennebrev, eller etter å ha fått autorisasjon eller lignende på vg3) for å få studiekompetanse.

Veien videre

Yrkesfaglig opplæring fører fram til yrkeskompetanse (med eller uten fag- eller svennebrev). Etter fullført yrkesfaglig opplæring kan du gå ut i arbeid eller ta videre utdanning: